nejvýše položený rybník v Čechách - Olšina zajímavosti ze Šumavy
největší vodní plocha v České republice - Lipno zajímavosti ze Šumavy
největší restaurace v ČR - Na Spilce, Plzeňský prazdroj zajímavosti ze Šumavy
první elektrické tavení skla v ČSR - Annín zajímavosti ze Šumavy
prvně použitý lomený gotický oblouk v čechách - kostel Albrechtice zajímavosti ze Šumavy
jeden z nejvýše položených hradů v České republice - Kunžvart zajímavosti ze Šumavy
první přečerpávací elektrárna v České republice z roku 1929 - Hamry zajímavosti ze Šumavy

havárie MI-4, č. 0425

detailní info

kategorie: vojenské / pomníky
lokalita: domažlicko
GPS: 49°22'57.071"N, 13°4'2.649"E Zobrazit na mapy.cz

popis

K této tragické události došlo dne 28. března 1960 u 50. spojovacího leteckého pluku umístěného na letišti Klecany. Po vyhlášení cvičení odstartoval vrtulník Mi-4 trupového označení 0425 k přeletu na letiště Plzeň - Bory odkud pokračoval dále. V prostoru východně Kdyně došlo v 18:25 hodin z důvodu technické příčiny k odtržení podstatné části jednoho z rotorových listů - na vině byla vada materiálu. Jeden z listů hlavního rotoru nevydržel namáhání a více než pětimetrová část se z něj odlomila. Vzniklé vibrace byly takového rázu, že se stroj stal neovladatelný a začal se ještě ve vzduchu rozpadat. Došlo k odlomení ocasní vrtule, stroj se otočil o 180°a naprosto neovladatelný stroj se zřítil do svahu Kněžské hory do lesa na kótě 688. Po dopadu celý stroj explodoval a všech pět mužů na jeho palubě zahynulo (npor. Bohuslav ČERNÝ - pilot, npor. Jiří ŠULC – pilot, npor. Petr EGERMAIER – technik, npor. Stanislav JURSÍK Stanislav - voj. Josef JONÁŠ - pomocný technik). Vyšetřovací komise neměla vyšetřování složité. Utržená část listu rotoru se našla 700 metrů od místa katastrofy. Vrtulník byl dodán ze Sovětského svazu v roce 1956 (byl jedním z prvních deseti, které byly do ČSSR dodány) a sloužil postupně u 1. dopravního leteckého pluku Kbely, 1. dopravně výsadkového leteckého pluku Kbely a konečně až do osudné katastrofy u 50. spojlp. na letišti Klecany. Nejprve nosil trupové označení D-53. V létě roku 1957 se v našem letectvu přešlo z písmenočíselného označování příslušnosti letadel na čtyřciferné číselné a tato Mi-4 dostala trupové označení 0425. Do katastrofy nalétal 560 hodin. Havárii nám dnes připomíná pomníček umístěný v místě dopadu stroje. Postavil ho v roce 2002 letecký nadšenec a svědek celé události pan Rudolf Koutník ze Kdyně se svými kamarády Václavem Černým a Karlem Šupem. Pravděpodobně v roce 2008 umístil někdo na pomníček fotografii letce…

havárie MI-4, č. 0425 na mapě

místa v okolí

pomník obětem letecké nehody, Kněžská hora u Kdyně

pomník obětem letecké nehody, Kněžská hora u Kdyně

kategorie: vojenské / pomníky
lokalita: domažlicko
GPS: 49°22'57.071"N, 13°4'2.649"E

zobrazit více
Hluboká u Kdyně

Hluboká u Kdyně

kategorie: města a obce / města a obce
lokalita: domažlicko
GPS: 49°22'18.308"N, 13°4'4.833"E

zobrazit více

další místa v okolí