V roce 1941 vznikla ze zabavené továrny (původně sklárna a později papírna patřící Jacobu Krausovi a Norbertovi Schneiderovi) ve Františkově pobočka zbrojovky Messerschmitt. Budovy továrny prošly několika rekonstrukcemi a zahájili výrobu leteckých kabin do Messerschmitt Me 262 - Schwalbe (v překladu vlaštovka - byly to první operačně nasazené bojové letouny s proudovým motorem, přezdívané také turbíny) a výrobě motoru do dalšího prosluléto typu letadla Junkers - Jummo 004. V letech 1943-44 vznikala podzemní část této továrny budovaná zajatci, neboť se nacistická výroba stěhovala pod zem z důvodu obrany před narůstajícím spojeneckým bombardováním. Ke konci války prchající Němci začali stopy likvidovat a odvážet část vybavení z této výrobny. Nestihli však odvézt všechno a zřejmě v podzemí zůstali části montážních linek a snad i nezkompletované letecké kabiny. Němci měli na spěch a hlavní vchody, únikovky, větrací šachty zaminovali a odstřelili. Co sami Němci nestihli, udělaly spojenecké bombardéry a hlavní zkázu dokončili komunisté, když zbytky haly a ostatních pozůstatků fabriky srovnali se zemí a zalesnili porostem stromů. Na místě v současné době jsou jen zbytky po sklepeních a mraky kovového šrotu po odstřelu fabriky. Kusy železobetonových drátů a samé zrezlé plechy. Domněnky říkají, že jsou v prostorách ukryté i nacisty nakradené poklady (např. i proslulá Jantarová komnata), dokumenty, které vezla konvoj nákladních automobilů pod vedením Obersturmbannführera Waffen-SS Otto Skorzeného a jiné. Podzemní prostory jsou zřejmě velmi rozsáhlé a spojené s jinými díly z ostatních šumavských míst jako ze zajateckého tábora Prameny Vltavy (a přilehlého prastarého důlního díla pod Černou horou) a Bučina.
kategorie: kultura a památky
/ publicistické pořady
lokalita: kvildsko
GPS: 49°0'9.723"N, 13°37'17.062"E
kategorie: bankovní služby
/ bankomaty
lokalita: kvildsko
GPS: 49°1'7.82"N, 13°34'46.24"E
kategorie: bankovní služby
/ bankomaty
lokalita: kvildsko
GPS: 49°1'7.99"N, 13°34'46.37"E