Dnes již symbolický hrob pilota na hřbitově v Dobré Vodě (třebotovický hřbitov) u Českých Budějovic - 19. letého kanadského příslušníka 37. perutě 14. stíhací skupiny 15. letecké armády letounu P-38 Lightning, který zahynul při vzdušném souboji dne 11. dubna, po té, co vyřadil z provozu několik lokomotiv v jižních Čechách. Byl sestřelen v souboji s dvojicí německých Fw 190. Byl sestřelen u obce Černíkov (Strakonice), tj. asi padesát kilometrů severozápadně od Srubce a dopadl nedaleko této obce. K souboji došlo 11.dubna 1945 mezi trojicí strojů P-38 Lightning 14. Fighter Group a dvěma Fw 190, které pravděpodobně patřily bitevní jednotce SG 10. 42 Lightningů 14. FG odstartovalo ten den krátce po sedmé hodině ranní ze základny Triolo v Itálii. Jejich úkolem bylo napadat pozemní cíle, hlavně železniční, v prostoru Bavorska, západních Čech a útok na vybrané cíle v Rakousku. Část letounů, která náležela 37. Fighter Squadron se kolem desáté hodiny dostala nad území okupovaného Československa a plnila stanovený úkol. Cílem se staly lokomotivy, železniční transporty, nádražní stanice, ale např. i lanovka uhelného dolu v Holýšově. Tříčlenný flight vedený Lt. Whiteheadem zaútočil na nádraží v okolí Písku a poté pokračoval v letu v přízemní výšce směrem na jihovýchod. Právě v oblasti Srubce u Českých Budějovic američané zaznamenali Fw 190, který letěl v malé výšce a chystal se zřejmě přistát na letišti v Českých Budějovicích. Trojice Lightningů se stáčela za zdánlivě osamělým cílem, když se zezadu vynořil další Fw 190 a krátkou dávkou zasáhl letoun Lt. Whiteheada. Zasažený Lightning začal hořel a roztříštil se o zem na poli u Srubce. Náraz letoun rozmetal do vzdálenosti asi 100 metrů, pilot ihned zahynul. S opovážlivým Focke-Wulfem následně zúčtoval Whiteheadův wingmann Lt. Harry R. Norris. Během několika málo okamžiků šel Fw 190 k zemi, jeho pilot měl ale více štěstí, než nebohý Lt. Whitehead. Zachránilo ho padákové hedvábí a s drobným poraněním ruky přistál u obce Ohrazení, stejně jako jeho stroj, který dopadl u silnice, jen asi 2 km od dopadu stroje Lt. Whiteheada. Druhý Fw 190 do souboje nezasáhl a podařilo se mu zmizet. Z ohořelých zbytků kabiny bylo vyproštěno tělo 1./Lt Whiteheada, původem z Indiany. Byl výtečným letcem, na svém kontě měl 155 operačních hodin, absolvoval 31 bojových misí. Jeho tělo bylo pohřbeno hřbitově v Dobré Vodě. Místní občan František Brůžek, který událost sledoval, z místa havárie odnesl vrtulový list na který poznamenal jméno pilota, které odposlechl od německých vojáků, kteří místo uklízeli. List byl následně umístěn na hrobě. Tím ovšem vznikla mylná informace o jménu pilota- Bob Wait, která byla uvedena na správnou míru krátce po válce. V červnu 1945 byly ostatky letce exhumovány a převezeny do USA. Ostatky 1st Lt. Whiteheada, který se narodil 14. října 1921 ve státě Indiana, jsou nyní uloženy na vojenském hřbitově v Agustě, stát Michigan (Ft. Custer National Cemetery).
kategorie: kultura a památky
/ hřbitovy
lokalita: budějovicko
GPS: 48°58'12.229"N, 14°32'8.834"E
kategorie: kultura a památky
/ hřbitovy
lokalita: budějovicko
GPS: 48°58'24.043"N, 14°31'51.047"E
typ: penzion
lokalita: lipensko
obec: Přední Výtoň
kapacita ubytování: 31
cena ubytování: od 430 Kč
kategorie: bankovní služby
/ bankomaty
lokalita: budějovicko
GPS: 48°58'15.94"N, 14°30'15.16"E