první elektrické tavení skla v ČSR - Annín zajímavosti ze Šumavy
jediný hradní most na skále ve střední Evropě - Velhartice zajímavosti ze Šumavy
největší vodní plocha v České republice - Lipno zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položenou zříceninou v České republice - Vítkův kámen zajímavosti ze Šumavy
nejstarší církevní stavba v Čechách - rotunda sv. Petra a Pavla, Starý Plzenec zajímavosti ze Šumavy
celosvětově unikátní akt nespravedlnosti - Lex Schwarzenberg zajímavosti ze Šumavy
první film natočený v České republice - Hořice na Šumavě zajímavosti ze Šumavy

železniční most starý, Orlík, Červená nad Vltavou

detailní info

kategorie: kultura a památky / technické
lokalita: písecko
GPS: 49°22'53.372"N, 14°15'9.918"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Železniční most na Červené přes Vltavu byl vystavěn v letech 1886–1889 jako součást nově otevřené železniční trati Tábor–Ražice. Otevřen byl 20. listopadu 1889. Je 253 metrů dlouhý, 68 metrů vysoký, váží 940 tun a obsahuje 329 000 nýtů. Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Byl vybudován jako součást Českomoravské transverzálky. Ve své době byl druhou nejvyšší mostní stavbou v celém Rakousku a zaujal tak hned druhé místo za mostem Trisana v Alpách. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m, ovšem nad hladinou vodní nádrže Orlík jen 35 m. Před napuštěním orlické přehrady byly jeho dva kamenné pilíře zpevněny. V roce 1988 byl zapsán jako kulturní památka. S účinností k 20. říjnu 2016 ministerstvo kultury deklaratorním rozhodnutím prohlásilo, že zápis nebyl platný a tedy most není kulturní památkou. Od 27. 10. 2021 se opět jedná o kulturní památku pod. rejst. č. ÚSKP 106761. Původní ocelová konstrukce již technicky dnešnímu provozu nevyhovovala, na trati proto nešlo využít některé typy vlaků. Nemohly tam jezdit nákladní vozy, nejvyšší možná rychlost na mostě byla pouhých 30 kilometrů v hodině. Aktivista Karel Holl prosazoval zachování mostu jako technické památky a navrhl železniční správě nahradit kolejové těleso cestou pro pěší turistiku a cyklistiku. Pro případ likvidace mostu navrhoval možnost využití nového železničního mostu také pro pěší turistiku a cyklisty. Proto vedle vznikl nový železobetonový most, s rozpětím oblouku 156 metrů jeden z největších v Česku. Starý most zůstane na svém místě jako památka – podobných příhradových mostů v Česku už moc není. Navíc je to vůbec první železniční most v českých zemích, který byl postaven bez lešení, pouze letmou montáží.

železniční most starý, Orlík, Červená nad Vltavou na mapě

místa v okolí

kaple sv. Josefa, Temešvár

kaple sv. Josefa, Temešvár

kategorie: kultura a památky / kaple
lokalita: písecko
GPS: 49°21'23.667"N, 14°15'49.128"E

zobrazit více
pamětní deska Americké armády, Podolský most

pamětní deska Americké armády, Podolský most

kategorie: vojenské / pomníky
lokalita: písecko
GPS: 49°21'24.832"N, 14°16'12.795"E

zobrazit více

další místa v okolí