patrně jediné město na světě se všemi dochovanými bránami - Třeboň zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položená pravěká pevnost v Čechách - Obří hrad zajímavosti ze Šumavy
evropská rarita - nejmenší potok upraven k plavení palivového dřeva a i pro voroplavbu - Pohořský potok zajímavosti ze Šumavy
jediný kostel na světě zasvěcený sv. Vintíři - Dobrá Voda zajímavosti ze Šumavy
největší obec v Čechách - Stachy zajímavosti ze Šumavy
největší krytý hotelový bazén 25m dlouhý v Čechách - Srní zajímavosti ze Šumavy
jediný hradní most na skále ve střední Evropě - Velhartice zajímavosti ze Šumavy

vlaková zastávka Nové Údolí

detailní info

kategorie: doprava / nádraží
lokalita: volarsko
GPS: 48°49'45.413"N, 13°47'37.841"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Vlaková zastávka Nové Údolí je poslední zastávka na trati značené pro cestující číslem 194 Volary - České Budějovice, odbočka Rožnov - Černý Kříž - Volary, Nové Údolí (Haidmühle) a je původní mezinárodní tratí. Vede přes České Budějovice, odbočka Rožnov, Černý Kříž, Volary - Nové Údolí. Jde o jednokolejnou regionální trať. Provoz na Úseku do Kájova byl zahájen v roce 1891, do Nové Pece v roce 1892 a do Volar v roce 1910. Úsek do Nového Údolí vedl na státní hranici a dál do Haidmühle, kde v důsledku politického uspořádání Evropy po 2. sv.válce byl provoz v roce 1951 zastaven. Dnes je část za Novým Údolím muzejní. Na úseku Stožec - Nové Údolí nebyla v od roku 1977 do roku 1990 provozována osobní doprava. V roce 1958 byla trať u Lipna přeložena v důsledku stavby přehrady a původní trať je částečně pod vodou. Stavba trati do Nového Údolí započala na podzim roku 1910 od Černého Kříže přes Stožec k celnici v Haidmühle a pokračovala do Pasova. Po zbudování železné opony byla trať do Bavorska byla fyzicky přerušena, když bylo několik desítek metrů kolejí na české straně vytrháno. Železniční trať z Černého Kříže zůstala sice zachována, ale osobní vlaky od 70. let končily jízdu nuceně ve Stožci, za nímž byla trať přehrazena vraty a zatarasena výkolejkou, a do Nového Údolí jezdily jen kontrolované manipulační vlaky se dřevem. Proto byl na německé straně 18 km dlouhý úsek železnice z Haidmühle do Jandelsbrunnu v roce 1974 rozebrán. Provoz osobních vlaků do Nového Údolí byl na české straně obnoven 30. června 1990 a v roce 1994 byl založen spolek Pošumavská jížní dráha, který symbolicky obnovil koleje až přímo na státní hranici 105 m dlouhá rarita - nejkratší mezinárodní železnice na světě. Je zde i muzeum, které je umístěno v historickém chladícím vagonu z 20. let 19. století. V letní sezóně a při různých příležitostech se můžete po trati svést replikou parní lokomotivy zvané s nadsázkou "Gigant", která byla vyrobena Zdeňkem Liberdou z Kubovy Hutě. Získáte speciální pamětní jízdenku a razítko. Děti si mohou zazvonit na lokomotivní zvonec a rozhodnout se zda chtějí využít k cestě za hraniční čáru rychlík či osobní vlak, který zastaví i na "zastávce U břízy". Zkusí si i červenou čepici výpravčího a pravou píšťalu vlakvůdce. Muzeum představuje písemné, obrazové i trojrozměrné památky, připomínající život v Novém Údolí a v jeho okolí, a dále pak představuje návštěvníkům podivuhodný svět pošumavských lokálek. Expozice je koncipována jako časová linie od doby budování zdejších tratí, přes předválečný zlatý věk, okupaci, osvobození, dobu komunistické diktatury a hraničního pásma až po současnost. Mnohé dokumenty a fotografie jsou unikáty, které nebyly dosud publikovány.

vlaková zastávka Nové Údolí na mapě

vlaková zastávka Nové Údolí na fotografiích

místa v okolí

muzeum Pošumavských železnic Nové údolí

muzeum Pošumavských železnic Nové údolí

kategorie: kultura a památky / muzea, expozice
lokalita: volarsko
GPS: 48°49'46.087"N, 13°47'38.879"E

zobrazit více
žlab Nové Údolí

žlab Nové Údolí

kategorie: kultura a památky / kašny, studny
lokalita: volarsko
GPS: 48°49'43.944"N, 13°47'37.545"E

zobrazit více

další místa v okolí

firmy v okolí

Jednota Stožec

Jednota Stožec

kategorie: obchody / smíšené
lokalita: volarsko
GPS: 48°51'33.017"N, 13°49'19.091"E

zobrazit více