evropská rarita - nejmenší potok upraven k plavení palivového dřeva a i pro voroplavbu - Pohořský potok zajímavosti ze Šumavy
nejdeštivějších místo v České republice - 1500 mm/rok - Březník zajímavosti ze Šumavy
první protikomunistická demonstrace v Evropě (1. června 1953) - Plzeň zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položený rybník v Čechách - Olšina zajímavosti ze Šumavy
první dálniční kaple v ČR - na dálnici D5 poblíž Šlovic u Plzně zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položená románská památka v Čechách - kostel sv. Martina, Nicov zajímavosti ze Šumavy
nejstarší autokemp v České republice - Annín zajímavosti ze Šumavy

nádraží Nová Pec

detailní info

kategorie: doprava / nádraží
lokalita: lipensko
GPS: 48°47'23.158"N, 13°57'11.263"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Vlakové nádraží Nová Pec leží na trati značené pro cestující číslem 194 Volary - České Budějovice, odbočka Rožnov - Černý Kříž - Volary, Nové Údolí (Haidmühle) je původní mezinárodní tratí. Vede přes České Budějovice, odbočka Rožnov, Černý Kříž, Volary - Nové Údolí. Jde o jednokolejnou regionální trať. Provoz na Úseku do Kájova byl zahájen v roce 1891, do Nové Pece v roce 1892 a do Volar v roce 1910. Úsek do Nového Údolí vedl na státní hranici a dál do Haidmühle, kde v důsledku politického uspořádání Evropy po 2. sv.válce byl provoz v roce 1951 zastaven. Dnes je část za Novým Údolím muzejní. Na úseku Stožec - Nové Údolí nebyla v od roku 1977 do roku 1990 provozována osobní doprava. V roce 1958 byla trať u Lipna přeložena v důsledku stavby přehrady a původní trať je částečně pod vodou. Stavba trati do Nového Údolí započala na podzim roku 1910 od Černého Kříže přes Stožec k celnici v Haidmühle a pokračovala do Pasova. Po zbudování železné opony byla trať do Bavorska byla fyzicky přerušena, když bylo několik desítek metrů kolejí na české straně vytrháno. Železniční trať z Černého Kříže zůstala sice zachována, ale osobní vlaky od 70. let končily jízdu nuceně ve Stožci, za nímž byla trať přehrazena vraty a zatarasena výkolejkou, a do Nového Údolí jezdily jen kontrolované manipulační vlaky se dřevem. Proto byl na německé straně 18 km dlouhý úsek železnice z Haidmühle do Jandelsbrunnu v roce 1974 rozebrán. Provoz osobních vlaků do Nového Údolí byl na české straně obnoven 30. června 1990 a v roce 1994 byl založen spolek Pošumavská jížní dráha, který symbolicky obnovil koleje až přímo na státní hranici 105 m dlouhá rarita - nejkratší mezinárodní železnice na světě.

nádraží Nová Pec na mapě

nádraží Nová Pec na fotografiích

nádraží Nová Pec

nádraží Nová Pec

kategorie: doprava
lokalita: lipensko

zobrazit více

místa v okolí

Méďové II - Medvědí expres

Méďové II - Medvědí expres

kategorie: kultura a památky / filmová místa
lokalita: lipensko
GPS: 48°47'23.705"N, 13°57'10.86"E

zobrazit více
cyklistika Nová Pec

cyklistika Nová Pec

kategorie: sport a wellness / cyklistika
lokalita: lipensko
GPS: 48°47'23.324"N, 13°57'17.174"E

zobrazit více

další místa v okolí

firmy v okolí

COOP TUTY Nová Pec

COOP TUTY Nová Pec

kategorie: obchody / smíšené
lokalita: lipensko
GPS: 48°47'17.331"N, 13°57'12.469"E

zobrazit více
Jednota Nová Pec

Jednota Nová Pec

kategorie: obchody / smíšené
lokalita: lipensko
GPS: 48°46'41.321"N, 13°55'55.389"E

zobrazit více