Železniční trať Plzeň – Žatec (uváděná pod číslem 160 a je dlouhá 107 km) prochází v úseku Plzeň - Blatno u Jesenice členitým terénem, který si vyžádal stavbu několika mostů a dvou tunelů v údolí řeky Střely. U Potvorova dokonce mohutný sesuv půdy po prudkých deštích 25. května 1872, zničil několik kilometrů téměř dokončené trati, která musela být následně přeložena na druhý břeh Mladotického potoka. Památkou na tuto událost je unikátní Odlezelské jezero, vzniklé přehrazením potoka sesuvem. Dravá voda následně protrhla velký rybník u Mladotic a povodňová vlna s sebou odnesla také úsek Mladotice - Plasy. Materiální škody a ztráty na životech byly obrovské. Napravování škod zabralo celý půlrok intenzivní práce. Trať byla pro osobní dopravu oficiálně otevřena až 1. května 1873. Trať byla vybudována v letech 1871 - 1872 stavitelstvím Lanna a Šebek a určena byla především dopravě hnědého uhlí ze severočeské pánve do Plzně. Pokračování trati přes Železnou Rudu na Bavorsko, které mělo být hlavním odbytištěm uhlí, bylo otevřeno v roce 1877. Jeden ze dvou tunelů na této trati je mezi stanicemi Horní Hradiště – Plasy a protíná ostroh, kolem kterého meandruje řeka Střela a přechází v most vedoucí nad ní. Během druhé světové války Američané podnikali na vlaky nálety a čeští strojvedoucí nechtěli, aby byla jejich mašina zničena, proto ji chránili a často schovávali do tunelů těchto dvou tunelů.
kategorie: kultura a památky
lokalita: plzeňsko
kategorie: kultura a památky
/ technické
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°57'13.656"N, 13°21'32.179"E
typ: hotel ***
lokalita: sušicko
obec: Jiřičná
kapacita ubytování: 40
cena ubytování: od 330 Kč
typ: chata
lokalita: špičácko
obec: Hamry
kapacita ubytování: 30
cena ubytování: od 390 Kč
kategorie: bankovní služby
/ bankomaty
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°55'56.53"N, 13°23'9.47"E